Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Buzz marketing – kiedy się opłaca?

Marketing jest jedną z bardziej opłacalnych form promocji w sieci. Decydując się na buzz marketing, można nieraz zadbać o rozpoznawalność oferty na wielu poziomach. Nie wszyscy jednak są całkowicie przekonani do tego sposobu promowania swoich produktów bądź usług. Dlaczego warto zdecydować się na ten rodzaj promocji i kiedy jest na to najlepszy moment?

Buzz marketing – co to jest?

Buzz marketing często bardziej kojarzy się jako marketing szeptany lub jako marketing afiliacyjny – każde z tych pojęć oznacza dokładnie to samo. Promocja ta polega na informowaniu o ofercie, firmie, czy konkretnym produkcie poprzez konwersację online. Najczęściej ma ona miejsce na forach internetowych, w tym dyskusyjnych, czy tematycznych, poświęconych określonemu zagadnieniu, czy branży. Tam ja forma marketingu jest najbardziej naturalna, co nie oznacza, że w innych miejscach w sieci nie zdaje egzaminu.

Innym takim narzędziem marketingowym, jakie idealnie nadaje się do wdrażania marketingu szeptanego, jest portal społecznościowy. Tutaj, podobnie jak na forum, można nawiązać rozmowę z odbiorcą w sposób bezpośredni, na przykład poprzez odpowiedź na komentarz.

Coraz częściej też spotyka się tę formę promocji w sieci na różnego rodzaju stronach, gdzie zamieszcza się artykuły. Szczególnie tam, gdzie można dodać pod nimi komentarz, a więc najczęściej na wszelkich blogosferach.

Na czym polega buzz marketing?

Jeszcze do niedawna struktura buzz marketingu była dość prosta – ktoś zadawał pytanie na forum, a w odpowiedzi dostawał wyjaśnienie wraz z linkiem prowadzącym do określonej strony. Przechodząc na tę witrynę, można było albo zapoznać się z określonymi treściami, albo złożyć zamówienie na wybrany produkt bądź usługę.

Obecnie takie działanie jest już niewystarczające, ponieważ powyższa formuła stała się nieco „oklepana”. Mówiąc prościej, na kilometr czuć, że jest to sztuczna konwersacja, która ma na celu promowanie konkretnych ofert produktów lub usług. Dzisiaj o wiele skuteczniej sprawdza się marketing afiliacyjny polegający na prowadzeniu konwersacji, w którą włącza się więcej użytkowników danego serwisu niż dwie.

Oczywiście taka metoda promocji też nie jest pozbawiona wad. Za każdym razem, kiedy wątek na forum kończy się dodaniem linku, po czym ten wątek się zamyka, także można odczytać to jako intencyjne działanie marketingowe.

Skuteczność buzz marketingu jest tym wyższa, im bardziej naturalnie i autentycznie można odebrać rozmowę toczącą się w sieci wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Dlaczego buzz marketing jest skuteczny?

Efektywność buzz marketingu można zaobserwować po tym, jak internauci niemalże automatycznie przechodzą na stronę wskazanego serwisu. Można więc powiedzieć, że marketing afiliacyjny wpływa dość mocno na czyjąś świadomość pod względem perswazji. Ponadto odbiorca treści, którą się przekazuje, otrzymuje również szczegółowe informacje o produkcie. Dzięki temu, kiedy już znajdzie się na podanej witrynie, jest prawdopodobne, że tylko pobieżnie przeczyta opis. Tak naprawdę odwiedza dany serwis głównie z myślą o tym, by dokonać na niej zakupu.

Dokładny, „życiowy” opis produktu

Marketing szeptany jest także skuteczny z tego względu, że potencjalny zainteresowany otrzymuje opis produktu, którego prawdopodobnie nie znajdzie na docelowej stronie sprzedażowej. Mianowicie ktoś, kto poleca dany towar, odnosi się do jego zalet w codziennym użytkowaniu, na przykład do tego, jak szybko można nim wykonać daną czynność, czy jak niewiele zużywa energii.

Nieraz wiedząc, ile voltów „ciągnie” dane urządzenie elektryczne wcale nie przekłada się na to, że potencjalny konsument będzie mógł stwierdzić, czy to dużo, czy nie. Przeważnie dlatego, że nie potrafi sobie wyobrazić, czy w praktyce dany sprzęt będzie oszczędny energetycznie, czy nie. Jeśli natomiast uzyska informację, że wybrane urządzenie zużywa tyle energii, ile na przykład dioda LED, wtedy już wie. Orientuje się wówczas, że jest to sprzęt, który nie będzie zbyt kosztowny w codziennej eksploatacji.

Konwersacja na żywo

Uzyskując takie „życiowe” dane i opisy, znacznie łatwiej znaleźć chętnych nabywców, którzy chcą kupić dany produkt już teraz. Z tego też powodu buzz marketing cały czas się rozwija, a jego najnowszą formą jest marketing szeptany na żywo. Polega na tym, że osoba zadająca pytanie, otrzymuje na nie odpowiedź w ciągu najbliższych kilkunastu lub kilkudziesięciu minut.

Jeśli udaje się utrzymać taką dość płynną konwersację, istnieje duża szansa, że szybko przejdzie się od ogółu do szczegółu. Ponadto zainteresowany danym tematem sam może zapytać, czy osoba lepiej zorientowana nie mogłaby polecić jakiegoś produktu, czy oferty w danej sprawie.

Kiedy zdecydować się na buzz marketing?

Marketing afiliacyjny zawsze warto rozważyć, jeśli nie chciałoby się wydać na promocję swojej marki, czy oferty zbyt dużo. Idealnym momentem może być okres, kiedy firma właśnie wchodzi na rynek i nie ma w sieci jeszcze zbyt wiele informacji na jej temat. Bardzo często odbiorcy dowiadują się po raz pierwszy o jakiejś firmie od kogoś innego. Dopiero później zapoznają się natomiast z jej ofertą, wiedząc o takiej instytucji już co nieco.

Można również zdecydować się spontanicznie na inwestycję w buzz marketing, jeśli okaże się, że w sieci ludzie zadają mnóstwo pytań, które wpisują się w ofertę danej firmy. Odpowiadając na wszystkie takie zapytania, udaje się niekiedy odnieść spory sukces. Zainteresowani chcą bowiem wtedy kupić produkt, a nie tylko się o nim dowiedzieć.