Czy zawody związane z marketingiem mają przyszłość? Marketerzy na całym świecie coraz częściej zadają sobie pytania o dalsze losy branży. Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że te obawy są w pełni uzasadnione. Nie ulega wątpliwości, że AI dotknie nas wszystkich. Co za tym zrobić, aby utrzymać stanowisko i spokojnie kontynuować karierę zawodową? Sprawdź, co na ten temat mówią specjaliści ds. marketingu internetowego.
Kim jest marketer i czym się zajmuje?
Zanim przejdziemy do meritum, wyjaśnijmy pokrótce, jakie są obowiązki marketera. Według definicji to specjalista pełniący obowiązki związane z promocją firmy. W zakres jego kompetencji wchodzą tworzenie kampanii reklamowych, analiza rynku i konkurencji, oraz podejmowanie wszelkich działań zmierzających do budowania tożsamości marki.
Jaki z tego wniosek? Specjalista od marketingu to nie tylko osoba posiadająca odpowiednie przygotowanie merytoryczne, ale przede wszystkim kreator – pracownik kreatywny o dobrze rozwiniętych zdolnościach komunikacyjnych, otwarty na nowe doświadczenia i nastawiony na samodoskonalenie. Właśnie te cechy mogą sprawić, że zawód marketera – mimo niezahamowanego rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji – może przetrwać i wciąż stanowić atrakcyjną ścieżkę zawodową.
Przyszłość zawodu marketera – perspektywy
Jeżeli czujesz powiew AI na plecach to najlepszy czas, abyś zadał sobie jedno pytanie: „Co mogę zrobić, aby pozostać zawodowo istotnym i czy możliwe jest, żebym nadal był przydatny w erze AI?”. Zapoznaj się z kilkoma poradami:
Postaw na kreatywność
AI będzie z czasem coraz bardziej kreatywna. Obecnie sztuczna inteligencja jest w powijakach, a generowane przez nią publikacje, konspekty czy propozycje tematów, są dość syntetyczne i powtarzalne. Jeżeli chcesz utrzymać się w branży, musisz stawiać na oryginalność i tworzenie przekazu, który rezonuje z odbiorcami na poziomie emocjonalnym. Jak to osiągnąć? Postaw na kreacje tworzone z myślą o stronach internetowych, wizytówce Google’a czy platformach społecznościowych, dostosowując ich treść do charakterystyki serwisu.
Twórz emocjonalne przekazy
Sztuczna inteligencja będzie w przyszłości rozmieć wzorce zachowań, ale nigdy nie zrozumie w pełni dynamiki społecznej. Najlepsi marekterzy tworzą przekazy oparte na zrozumieniu potrzeb odbiorców i oddziałujące na głęboko skrywane ludzkie emocje.
Śledź bieżące trendy
Trendy w biznesie dynamicznie się zmieniają, dlatego specjaliści od marketingu muszą dobrze wyczuć moment, kiedy dane zjawisko jest jeszcze w powijakach i dopiero za chwilę nastąpi prawdziwy boom. Obecnie takim trendem jest video marketing, ale nie wiadomo. Marketerzy muszą być niezwykle czujni na potrzeby odbiorców oraz szybko dostosowywać strategie reklamowe pod ich potrzeby. Dobrym tego przykładem są filtry w sklepach internetowych, które umożliwią szybkie wytypowanie konkretnych grup produktów, czy kalkulatory cen, dzięki którym klient może łatwo ustalić, ile zapłaci za całe zakupy.
Koegzystuj ze sztuczną inteligencją
Przed rozpoczęciem projektu każdy marketer powinien zadać sobie pytanie: „Jak AI może mi pomóc zrobić to lepiej/szybciej/efektywniej?” Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest ciągła refleksja, eksperymentowanie i stosowanie sztucznej inteligencji jako narzędzia wspomagającego pracę.
Marketing cyfrowy – jacy specjaliści będą poszukiwani?
Sztuczna inteligencja, analiza danych i projektowanie doświadczeń użytkownika, kształtują przyszłość marketingu cyfrowego. Mike Maynard, CEO w agencji marketingowej Napier, prognozuje, że najbardziej pożądanymi stanowiskami, które zdominują branżę w przyszłości, będą specjaliści od SEO, social media marketingu oraz content marketingowcy. Jego zdaniem właśnie ci specjaliści odgrywają kluczową rolę w tworzeniu śladu cyfrowego, który zwiększa efektywność działań biznesowych.
Specjaliści SEO odgrywają kluczową rolę w budowaniu marki i docieraniu do nowych klientów. Content marketerzy wykorzystują perswazyjne treści, aby angażować klientów na poziomie emocjonalnym. Z kolei specjaliści do mediów społecznościowych ustalają charakter interakcji społecznych, podkreślając rolę platform SM w cyfrowej rzeczywistości.
Czy sztuczna inteligencja zastąpi zespoły marketingowe?
Sztuczna inteligencja nieuchronnie zastąpi pewne prace realizowane w ramach tradycyjnego marketingu, ale najprawdopodobniej będą to powtarzalne zadania, takie jak analiza danych. Chociaż AI może zautomatyzować niektóre procesy biznesowe i poprawić wydajność pracy, mało prawdopodobne, aby w najbliższej przyszłości całkowicie zastąpiła działy marketingu.
Kreatywność jest siłą napędową branży. Wszystko zaczyna się od przebłysku kreatywności, który pochodzi od człowieka i trudno oczekiwać, aby to się zmieniło. Tylko ludzie mają zdolność do empatii, a współodczuwanie odgrywa kluczową rolę w tworzeniu przekazu reklamowego. Z drugiej jednak strony może okazać się pomocna i obudzić kreatywność, kiedy tych pomysłów po prostu brakuje.