Dzisiaj każdy, komu zależy na polepszeniu wyników sprzedaży, korzysta z social mediów. Portale społecznościowe to również miejsca prywatnych spotkań, a także służące do szybkiej wymiany informacji. Można dzięki nim nawiązać nowe, obiecujące relacje – prywatne, jak i biznesowe. Jednym słowem w social mediach jest olbrzymi potencjał marketingowy. Wystarczy jedynie umiejętnie pokierować swoje działania, by pomógł w promocji i poprawił wyniki sprzedaży. Jakie są to działania?
Aktywność w mediach społecznościowych
Wiele osób myśli, że nie ma nic trudnego w tym, by napisać posta np. na Facebooku, czy zamieścić nową fotkę na Instagramie z dodaniem właściwych hashtagów. Tak się wydaje, gdy zamieszcza się jeden wpis na kilka dni, czy nawet na tydzień lub dwa. Ludzie korzystający z portali społecznościowych, są na nich codziennie albo co najmniej kilka razy w tygodniu. Niezależnie więc od tego, jakie podejmujesz działania, nie możesz ich „zawiesić”.
Zanim zamieścisz pierwszy wpis…
Zanim zamieścisz pierwszy wpis, odpowiedz na pytanie, „jaki jest proces sprzedaży?”. Najczęściej najpierw znajdujesz osoby, które zainteresują się ofertą, później spróbujesz im przedstawić swoje produkty i usługi, by zorientować się, co konkretnie interesuje daną osobę. Następnie prezentujesz ten produkt w najlepszy możliwy sposób, wzbudzając ciekawość. Kierujesz potencjalnego Klienta na stronę, gdzie można dowiedzieć się więcej o towarze.
Miejscem tym jest docelowa strona z produktem. Tam, oprócz wyczerpującego opisu, jest również wiele dodatkowych bodźców-zachęt. Umożliwiają pozyskanie danych o potencjalnym Odbiorcy. Tak na wszelki wypadek, gdyby w tym akurat momencie nie mógł złożyć zamówienia.
Mając jego dane teleadresowe, a przynajmniej adres e-mail, możesz pozostać w kontakcie i co jakiś czas przypominać o sobie, o produkcie, o tym, co się dzieje na social mediach…
Pamiętając o tym, znacznie łatwiej opracujesz swój model działania na portalach społecznościowych!
Ruch na stronie to podstawa
Pierwszy wpis powinien być o firmie – gdzie jest, co oferuje, w języku przystępnym w stylu social media (emotikony i te sprawy), mający długość odpowiednią dla wybranego portalu społecznościowego. Kolejny post powinien być dodany w ciągu kilku kolejnych dni i każdy kolejny powinien przybliżać użytkownikom portalu, jaki asortyment proponujesz.
Każdy dodawany post nie powinien pozostawiać złudzeń co do tego, ponieważ facebookowicze, czy instagramowicze nie idą razem z Tobą od pierwszego wpisu, ale od tego, który akurat zauważą w danym momencie. Jeżeli od razu nie wiedzą, co Twoja firma oferuje, mogą „przejść dalej” i już nie wrócić.
Jednak szablonowe zamieszczanie kolejnych wpisów nie przełoży się na większe zainteresowanie. Zatem staraj się wplatać informacje o Twoich produktach w treści, które przyciągają uwagę. Pokaż się od „ludzkiej strony” – co Twoja firma robi na co dzień, w jakich eventach bierze udział, w jakie działania się angażuje, jaką ma filozofię, co jest dla niej istotne, kogo zatrudnia itp.
Oczywiście nie zapominaj o zdjęciach, które idealnie pasują do zamieszczanego posta. Ruch na stronie w social mediach napędza też czytanie i odpowiadanie na komentarze. Im bardziej się angażujesz i jesteś interesujący, jako rozmówca, tym lepiej.
Jednak jeśli jednego dnia mówisz, że lubisz róże, a drugiego, że fiołki, to niektórzy się uśmiechną, a inni skrytykują, czy nawet „odlajkują” Twój profil lub fanpage.
Spójność wizerunkowa i autentyczność jest tak samo ważna, jak sama Twoja obecność w social mediach!
Informuj o tym, co się dzieje u Ciebie, wokół Ciebie, w branży…
Jeżeli na stronie firmowej WWW prowadzisz bloga, udostępnij ten wpis na social mediach. Odnosisz w ten sposób dwie korzyści – ludzie przeczytają artykuł i odwiedzą Twoją stronę. Jak jeszcze wykorzystać potencjał takiego wpisu – zadaj pytanie w poście, co myślą o tym wpisie, żeby zostawiali swoje komentarze zarówno na blogu, jak i na Twoim koncie na portalu społecznościowym. Blog to Twoja strefa komfortu i wolności słowa – co nie wypada pisać w social mediach, w blogu możesz. Jeżeli treść artykułu jest długa – dodając odnośnik, nie „przynudzasz” a zaciekawiasz.
Nic tak nie przyciąga uwagi, jak promocja, konkursy, wydarzenia…
Planujesz obniżyć cenę produktu w Twoim sklepie, sprzedajesz e-booka z kodem rabatowym? Koniecznie poinformuj o tym na mediach społecznościowych. Dodatkowo każdy taki post powinien zachęcać do działania Twoją utworzoną grupę odbiorców. Może to być zdanie pytania typu: „Promocja czy konkurs?” Do tego zamieszczasz zdjęcie o tym, że masz promocję i konkurs. Internautów prosisz natomiast, by dawali łapkę do góry, jeśli są za konkursem, bo Ty byś chciał więcej o nim opowiedzieć, a o promocji dowiedzą się na Twojej stronie…
Kolejnym „przykuwaczem uwagi” jest post o zbliżających się wydarzeniach, w których będziesz brać udział lub które są związane z Twoją branżą. Informuj o webinarach, o konferencjach, o eventach, o targach itp., a także zachęcaj do uczestnictwa. Zwłaszcza jeśli przeanalizujesz bazę swoich odbiorców i zauważysz, że przynajmniej część z nich interesuje się tematyką, w jakiej prowadzisz biznes.
Jakie inne działania – zawsze możesz skorzystać z płatnej formy promocji, np. z Facebook ads. Płatne posty powinny dawać jeszcze lepsze efekty. Jednak by mieć pewność, zlecaj je firmie lub osobie, która się na tym zna. W ten sposób też zaoszczędzisz swój czas i środki finansowe.