Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Jak analiza działań wpływa na dalszy rozwój firmy?

Analiza działań, choć bywa niewdzięcznym zajęciem, pozwala czytać z historii firmy, jak z przysłowiowej otwartej książki. Wiedząc, jakie są dane dotyczące m.in. sytuacji finansowej, znacznie łatwiej i rozsądniej podejmuje się decyzje – również te kluczowe. Co firma może konkretnie zyskać, gdy regularnie będzie wnikać w informacje zawarte w bazach danych?

Analiza działań – wpływ na dalszą strategię

Analiza finansowa

Na podstawie regularnych analiz dokładnie można zorientować się, jak dana firma „stoi” pod względem finansowym. Dysponując takimi informacjami, można lepiej rozeznawać się w prognozach na przyszłość. Szczególnie pod względem realizacji dalszych projektów – czy można pozwolić sobie na inwestycję, np. w nową linię montażową, czy też lepiej skoncentrować się na utrzymaniu dochodu z poprzedniego okresu. Szczególnie, jeśli firma ma do spłacenia finansowanie o dużej wartości.

Orientując się, jak firma „radzi sobie” pod kątem swoich finansów, udaje się także lepiej zarządzać zasobami ludzkimi. Zwłaszcza, gdy mowa o szkoleniach, podwyżkach, rekrutacji, czy zwolnienia wakatu. Im lepiej dane przedsiębiorstwo „wygląda” finansowo, tym łatwiej podjąć decyzję dotyczącą konkretnych działań, które pozwolą firmie systematycznie się rozwijać. Firma, która nie ma problemów z płynnością finansową, a do tego generuje dobry roczny dochód, nie musi wybierać. Przykładowo między organizowaniem szkoleń dla pracowników wyższego szczebla i niższego. Najczęściej zapewni przeszkolenie praktycznie każdej zatrudnionej osobie, ponieważ dane liczbowe dotyczące budżetu na to wskazują.

Analiza wizerunkowa

To, jak firmę się postrzega, często przekłada się na jej dalsze perspektywy rozwoju – zwłaszcza w najbliższym czasie. Zdając sobie sprawę z tego, czy wizerunek firmy odbiorcy uznają za dobry, można np. zastanowić się nad językiem komunikacji. Dopracowując ten aspekt związany z obsługą klienta, można nieraz sprawić, że klienci są bardziej zadowoleni z odpowiedzi, jaką uzyskują. Warto także wziąć pod uwagę kanał, którym przedstawiciele firmy będą komunikować się z klientami. Nieraz warto skoncentrować się na trzech zamiast na pięciu, czy sześciu. Wtedy można zatroszczyć się o to, by każdy, kto zadaje pytanie, otrzymał odpowiedź w ciągu maksymalnie godziny.

Analiza efektywności

Biorąc pod uwagę tak zwaną „wyporność” firmy, łatwiej udaje się spojrzeć w przyszłość pod kątem wielkości realizowanych projektów. Można też uwzględnić stopień ich trudności, co pozwoli np. zrealizować więcej zamówień o mniejszym znaczeniu, ale zapewni to większy dochód i więcej dobrych opinii, co zaprocentuje na przyszłość. Nieraz zdarza się, że firma agresywnie pozycjonuje się pod wyszukiwarkę internetową, a później okazuje się, że nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom, które pojawiły się wraz z większą rozpoznawalnością. Wiedząc natomiast, jakie projekty można zrealizować i w jakim czasie, łatwiej też podejmować działania związane z promocją i budowaniem świadomości marki.

Ponadto, jeśli okazałoby się, że firma na jakimś polu wypada wyjątkowo słabo, można wtedy szybciej znaleźć środki w budżecie na poprawienie tego sektora. Przykładowo, gdyby chodziło o szybszą realizację zamówień, warto by było zadbać o lepszą flotę, czy urządzenia monitorujące.

Analiza działań – wpływ na atmosferę w firmie

Atmosfera w firmie jest jak dwunasty zawodnik drużyny w piłce nożnej. Nie ma fizycznej postaci, ale daje się odczuć każdemu. Poprzez analizę dotychczasowych działań można więc lepiej dbać o dobre samopoczucie wszystkich zatrudnionych. Wystarczy tylko, że wiadomo, w jakich obszarach należy poprawić swoje efekty i w jaki sposób, by można było „spać spokojnie”. Takie aspekty nie wpływają deprymująco i nie obniżają poczucia wartości firmy, a są tymi elementami, z których warto wyciągać wnioski na przyszłość.

Poprzez analizę finansów przedsiębiorstwo może bez wahania zacząć wspinać się „na kolejną górę” na swojej liście celów. Szczególnie gdy poprzedni cykl rozliczeniowy był wyjątkowo udany, taka okoliczność i jej świadomość wpływają na każdego, kto pracuje w firmie, niczym „wiatr w żagiel”.

Analiza działań – wpływ na rozwój terytorialny

Jeśli udaje się właściwie zinterpretować statystyki dotyczące np. kwestii finansowej, przedsiębiorca będzie wiedzieć, czy może myśleć o poszerzeniu rynku zbytu w najbliższej przyszłości. Najczęściej postępuje się na zasadzie małych kroków, czyli przechodzi się od rynku lokalnego do krajowego.

Na rynkach lokalnych nieraz rywalizują nie tylko firmy, które na tym terenie prowadzą działalność, ale również przedsiębiorstwa krajowe i międzynarodowe. Zdarzają się więc sytuacje, gdy firma poszukuje nowych miejsc, w których mogłaby walczyć o uwagę klienta zainteresowanego ofertą konkurencji. Najłatwiej znaleźć takie rejony właśnie lokalnie, gdzie odbiorca nie ma jeszcze wyrobionego zdania na temat oferty, czy marki. Wciąż bowiem póki co taka osoba mogła jedynie o słyszeć o danej firmie, ale nie miała jeszcze okazji niczego kupić z logo tej marki w swoim mieście.