Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Jak optymalizować koszty dotyczące promocji firmy?

Nawet najbardziej obiecujący biznes nie zapewni tak dobrych perspektyw, jeśli nie podeprze się go odpowiednią promocją. Nieraz jednak na marketing przeznacza się tak wiele środków, że zaczyna brakować budżetu na działania stricte związane z prowadzeniem firmy i jej dalszym rozwojem. Jak zatem skutecznie szacować wydatki na promocję, by osiągać satysfakcjonujące wyniki?

Skuteczne sposoby na obniżenie kosztów związanych z marketingiem

Czy dział marketingu i/lub wielu ekspertów ds promocji są firmie potrzebni?

Zwykle, by móc realizować działania marketingowe, opłaca się personel, jak i użytkowaną powierzchnię co miesiąc. Stałe koszty potrafią zaś skutecznie uszczuplić budżet, a także podciąć kreatywność i przebojowość.

W efekcie przedsiębiorca podejmuje tylko takie działania, które są bezpieczne i pewne, co nie pozwala osiągać w pełni zadowalających rezultatów. Zatem powinno się przemyśleć podjęcie decyzji, by mieć swój dział marketingu w firmie lub zatrudniać ludzi, którzy będą się zajmować promocją.

Czy opłaca się prowadzić szeroką promocję dla wielu grup odbiorców, jeśli głównie kupuje tylko jedna z nich?

Warto też zastanowić się nad tym, kto najczęściej kupuje produkty lub korzysta z usług przedsiębiorstwa. Jeśli grup docelowych jest wiele, jednak tylko jedna tak naprawdę liczy sobie większą część odbiorców, lepiej ukierunkować działania marketingowe właśnie na nią. W ten sposób można zmaksymalizować zyski, ponosząc znacznie mniejsze wydatki na promocję niż dotychczas.

Strona internetowa w dalszym ciągu działa na zasadzie „być albo nie być”

Dobrym pomysłem, który wciąż się sprawdza, jest prowadzenie firmowej strony internetowej. Wiele przedsiębiorstw z tego rezygnuje, gdyż wydaje się, że własny adres WWW jest już passe. W rzeczywistości strona internetowa cały czas jest tym miejscem, gdzie klient pozyskuje najwięcej informacji o firmie, jej ofercie i gdzie może znaleźć wszystkie dane teleadresowe.

Skupiając się na budowie strony, można znacznie ograniczyć koszty przeznaczane na promocję, ponieważ witryna ta jest w dalszym ciągu najskuteczniejszym narzędziem marketingowym. W dodatku działa przez cały czas, o ile oczywiście ma się w perspektywie długofalowe działania SEO związane z promocją strony w sieci.

Outsourcing marketingu – dlaczego warto rozważyć tę opcję?

Poprzez oddelegowanie działań marketingowych firmie z zewnątrz można się spodziewać, że:

  • marketingiem zajmą się wyłącznie eksperci, dlatego koszty przeznaczone na promocję można traktować jako inwestycję;

  • oszczędzi się środki, które przeznaczyłoby się na zatrudnianie pracowników lub utworzenie działu w firmie;

  • nie traci się potencjalnych okazji, by znaleźć nowych odbiorców, czy lepiej zadbać o obsługę klienta, ponieważ poświęca się minimum czasu na opracowanie strategii marketingowej;

  • będzie można wpisać takie działania marketingowe w koszty uzyskania przychodu;

  • łatwo uda się wdrożyć różne formy promocji, w zależności od tego, jakie są aktualne potrzeby i perspektywy;

  • otrzyma się cykliczny raport informujący o wynikach, jakie udało się osiągnąć poprzez prowadzenie określonych działań marketingowych.

Jak zoptymalizować koszty dotyczące kampanii Google Ads?

Dobór słów i fraz kluczowych

Realizując kampanię marketingową Google Ads, warto przede wszystkim skupić się na słowach i frazach kluczowych. Należy je dobierać odpowiednio do promocji konkretnej oferty, czy wybranego asortymentu lub konkretnego produktu. Im będą one bardziej trafne, tym większa szansa, że reklama wyświetli się internautom, którzy od razu zdecydują się na zakup.

W tej kampanii najczęściej warto postawić na samodzielny dobór słów i fraz kluczowych. Wtedy ma się pewność, że właściwie zaplanowało się strategię marketingową. Tym samym inwestując mniej w Google Ads, można odnieść maksimum korzyści. Szczególnie jeśli uwzględni się wyrazy, które warto wykluczyć, a także cudzysłowy i nawiasy kwadratowe. W ten sposób jeszcze precyzyjniej udaje się określić, na jakie frazy i słowa kluczowe oferta ma się wyświetlać.

Parametry dostosowane do aktualnej kampanii

Jeśli co jakiś czas wdraża się nową kampanię Google Ads, trzeba też pamiętać, że poprzednie ustawienia, które przyniosły sukces, mogą być już nieaktualne. Tak się na przykład dzieje wtedy, gdy kampania miała nagłośnić przecenę na określone towary. Akcja ta jest zwykle ograniczona czasowo, dlatego wprowadzając te same parametry przy nowej kampanii, może się okazać, że firma zrobi sobie nie promocję, a antyreklamę. Zwłaszcza gdy potencjalny klient przejdzie do oferty, która jest już nieaktualna lub niedostępna.

Uwzględnienie lokalności oferty w Google Ads

Od jakiegoś czasu Google promuje bardziej w wynikach lokalne oferty, które wyświetlają się dla użytkowników znajdujących się w danym mieście. Warto ten czynnik także wziąć pod uwagę podczas tworzenia kampanii Google Ads. Ma to znaczenie przede wszystkim dla tych przedsiębiorców, którzy faktycznie sprzedają swoje produkty w jednym mieście lub województwie.

Inwestycja w oprogramowanie Business Intelligence (BI)

Dzięki BI można podejmować najlepsze działania, ponosząc minimalne koszty, nie mając przestojów, opóźnień, co pozwala osiągać maksymalne zyski ze sprzedaży. W ten sposób można też znaleźć najtańsze oferty, a precyzyjna analiza danych z różnych kanałów sprzedaży umożliwia m.in. zorientować się, na jakim etapie rozwoju lub projektu jest firma.