Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Jaki będzie marketing w 2020 roku?

Początek roku to świetny moment, by spojrzeć w przyszłość i zastanowić się nad trendami, które pojawią się lub rozwiną w marketingu podczas kolejnych dwunastu miesięcy. Technologia nadal mknie do przodu, więc oczywiście niektóre z trendów koncentrować będą się wokół właśnie tej dziedziny. Co jeszcze może być istotne? Na pewno doskonała obsługa klientów oraz jeszcze bardziej atrakcyjne treści wideo. Sprawdźcie pięć marketingowych trendów, którym warto przyjrzeć się w 2020 r.

Wyszukiwanie głosowe

Obecnie wyszukiwanie głosowe stanowi ok. 20% wszystkich wyszukań w Google. To rozwiązanie niesie ze sobą nowe wyzwania, ale także ekscytujące możliwości. Szacuje się, że w 2020 r. głosem w sieci może być przeprowadzana nawet połowa zapytań. Branża inteligentnych głośników kwitnie – ok. ¼ amerykańskich gospodarstw domowych ma Google Home, Amazon Echo lub inne tego typu urządzenie. Wyszukiwanie głosowe w przyszłości będzie więc miało duży wpływ na to, jak marki tworzą treści i „sprzedają się” w internecie. Prędzej czy później trend ten dotrze również do Polski.

Customer experience

Obsługa klienta dopracowana do perfekcji to klucz do sukcesu. W 2020 r. może ona nieco bardziej skoncentrować się na utrzymaniu obecnych klientów danej firmy. Priorytetem stanie się tworzenie przez marki fantastycznych doświadczeń, dzięki którym ludzie będą wracać po więcej. Badania wykazują, że pozyskanie nowego klienta jest pięć razy droższe, niż zatrzymanie obecnego. Zadowoleni klienci staną się lojalni i będą mimowolnie pracować na reputację marki, rozmawiając o niej oraz polecając ją rodzinie i znajomym. To najlepsi i praktycznie darmowi ambasadorzy usług oraz produktów. Dlatego też coraz większe znaczenie będzie miała m.in. spersonalizowana komunikacja, która ułatwi interakcję z klientami.

Sztuczna inteligencja

Czy w roku 2020 spełni się przepowiednia filmowego powstania robotów przeciwko ludzkości? Prawdopodobnie nie, ale pewni możemy być dalszego rozwoju sztucznej inteligencji i marketingu AI. Ostatnie lata to olbrzymie postępy w kwestii wykorzystywania tych rozwiązań do automatyzacji procesów marketingowych. Łączy się to z wspomnianym wcześniej wyszukiwaniem głosowym, analizą big data oraz inteligentnymi asystentami. Na tej podstawie rozwijane są m.in. chatboty, które spotkać można już na tysiącach polskich stron internetowych.

Postęp technologiczny w zakresie sztucznej inteligencji pozwala wyeliminować czasochłonne procesy i tym samym skupić się na tworzeniu kreatywnych oraz skutecznych sprzedażowo doświadczeń. Dzięki niemu łatwiej także o bardziej precyzyjne docieranie do określonych klientów. Nie możemy jednak zapomnieć o czynniku ludzkim, którego nie da się zastąpić żadną maszyną. Przemyślane połączenie AI i działań człowieka może doprowadzić wiele marek w 2020 r. do upragnionego sukcesu.

Wideo marketing

To już jeden z najważniejszych trendów marketingowych i nic nie zapowiada, by przez najbliższe kilka lat miałoby się to zmienić. Ponad połowa badanych konsumentów twierdzi, że oglądanie filmów o produktach ułatwia podejmowanie decyzji podczas zakupów online. Krótkie wideo jest zdecydowanie najpopularniejszym sposobem, w jaki klienci chcą zdobyć informacje o konkretnej usłudze czy przedmiocie. Jednak w 2020 r. nie ograniczajmy się jedynie do filmików z YouTube. Obecnie coraz popularniejsze stają się transmisje na żywo oraz posty wideo na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn, gdzie zasięgi tego typu wpisów są wyjątkowo duże.

Wideo odgrywa również istotną role w pozycjonowaniu. Szacuje się, że strona internetowa zawierająca tego typu treść ma kilkanaście razy większą szansę na znalezienie się wyżej w wyszukiwarce, niż witryna zawierająca tylko tekst i grafiki. Google wie, że ludzie uważają wideo za atrakcyjny sposób prezentowania informacji, dlatego też wyżej pozycjonuje strony zawierające nawet bardzo krótkie filmiki. Istotną zaletą dobrego wideo marketingu jest także możliwość wielokrotnego wykorzystywania tej samej treści. Tekst z filmu można spisać i umieścić na blogu a dźwięk wrzucić jako podcast np. na popularne serwisy streamingowe.

Mikroinfluencerzy

Influencer marketing, podobnie jak wideo, już od dłuższego czasu zdobywa coraz większą popularność. Wpływowym osobom, które gromadzą swoich fanów w mediach społecznościowych i na blogach, nie wystarczy już wysłać bezpłatnej próbki produktu i czekać na reklamę. Najbardziej znani influencerzy mają cenniki, które równać mogą się z kosztownymi reklamami telewizyjnymi. Dlatego też coraz więcej marek stawia na małych i średnich influencerów.

To osoby, które gromadzą mniejsze audytorium, celują w określoną niszę i są bliżej swoich fanów, co z kolei przekłada się na większe zaangażowanie. Ceny współpracy z mikroinfluencerami mogą być nawet kilkunastokrotnie niższe, niż te obowiązujące w przypadku największych gwiazd mediów społecznościowych. Dlatego marki, które dobrze znają swoją grupę odbiorców, coraz częściej będą decydować się na współpracę z mniejszymi, ale bardziej opłacalnymi influencerami.