Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kiedy i dlaczego warto postawić na marketing lokalny?

Marketing lokalny jest bardzo zbliżony do tradycyjnego, zwłaszcza gdy mówi się o tej promocji, która jest skierowana do internautów. Coraz większa liczba przedsiębiorców zaczyna uważać tę formę marketingu za wyjątkowo atrakcyjną. Nie zawsze się ona sprawdza, ale w wielu przypadkach daje naprawdę dobre efekty. Kiedy konkretnie i z jakiego powodu opłaca się inwestować w taką formę promocji?

Marketing lokalny – kiedy warto rozważyć taki wybór promocji?

Marketing lokalny „na start”

Najczęściej inwestuje się w marketing lokalny, by zyskać choćby kilka pierwszych pozytywnych opinii o swojej ofercie lub firmie. Nie bez przyczyny w pierwszej kolejności decydują się na niego biznesmeni, którzy są na początku swojej drogi na firmowy szczyt w danej branży. Dla takich osób jest to idealna forma promocji również z innej przyczyny. Marketing lokalny jest znacznie mniej kosztowny od krajowego, a przynosi porównywalne, a niekiedy jeszcze lepsze efekty. Jeżeli bowiem firma działa w danym mieście, to jej pracownicy są dobrze zorientowani w tym, co się liczy dla mieszkańców takiej aglomeracji. Znacznie więc łatwiej trafić do lokalnych odbiorców, gdy wiadomo, na jakie „słowa-klucze” reagują (czytaj: kupują).

Marketing lokalny dla lokalnych odbiorców

Wybór lokalnej formy promocji bywa niekiedy zupełnie naturalny. Na przykład wtedy, gdy przedsiębiorca prowadzi sprzedaż wyłącznie w danym mieście, a maksymalnie w obrębie konkretnego województwa. W takim przypadku reklamowanie się „na kraj” nie ma większego sensu. Szczególnie jeśli prowadzi się sprzedaż głównie stacjonarnie, a nie online.

Marketing lokalny pozwala zdobyć uwagę klienta konkurencyjnej firmy

Oczywiście zdarza się coraz częściej, że tak zwani „duzi gracze” na rynku również interesują się marketingiem lokalnym. Ma to miejsce najczęściej wtedy, gdy konkurują o uwagę klientów, którzy najczęściej kupują produkty z określonego asortymentu. Codziennie można wręcz zauważyć, jak o klienta walczą między sobą różnego rodzaju sieci sklepów dyskontowych. Konkurują ze sobą jednak równie mocno sklepy z elektroniką, czy z odzieżą sportową. Chcąc podebrać klientelę rywalowi biznesowemu, nie wystarczy mieć ciekawej oferty. Przydają się banery, które wskazują, dlaczego ten produkt jest lepszy, a także bardziej atrakcyjna cena.

Marketing lokalny daje dalsze perspektywy rozwoju

Średnie lub większe przedsiębiorstwa korzystają z marketingu lokalnego także z bardziej prozaicznego powodu. Mianowicie dzięki niemu można w ten sposób pozyskać nowych odbiorców. Może się bowiem zdarzyć, że nie da się już więcej sprzedać skarpetek dla dzieci w województwie podlaskim. Nie trzeba wtedy zamykać firmy, a zamiast tego poszerzyć ofertę o klientów, którzy mieszkają na przykład w województwie kujawsko-pomorskim.

Marketing lokalny – czy to się opłaca?

Warto zdecydować się na marketing lokalny, jednak tylko wtedy, gdy wiadomo, że można faktycznie liczyć na zainteresowanie swoimi produktami w danym obszarze. Śledząc aktualne rozwiązania, jakie proponuje wyszukiwarka Google, można zauważyć, że promuje przede wszystkim te witryny, które odpowiadają na zapytania lokalne.

Wyniki lokalne przed krajowymi w Google

Co to oznacza? Najpierw internauta otrzymuje zestaw stron, jakie odpowiadają na jego zapytanie, a także na jego aktualną lokalizację. Nie musi więc wpisywać w wyszukiwarce frazy „restauracja Bytom”, jeśli szuka restauracji w Bytomiu. Wystarczy, że wpisze „restauracja”, a Google automatycznie wytypuje najpierw te, które znajdują się w Bytomiu, a w szczególności takie, które są najbliżej miejsca, w jakim znajduje się internauta z Bytomia.

Może się więc okazać, że nie ma sensu promować się w wyszukiwarce na frazy krajowe, czyli ogólne, skoro i tak najpierw pojawiają się wyniki lokalne. Można tylko wydać mnóstwo pieniędzy, a efekt będzie żaden, jeśli zainteresowany jest z innej miejscowości niż firma. Szczególnie jeśli instytucja promuje się w miejscowości, w jakiej ma swoją siedzibę.

Łatwiej dotrzeć do lokalnej firmy widocznej w sieci

Klienci, którzy są przyzwyczajeni do kupowania „na miejscu”, w pierwszej kolejności będą chodzić do tych sklepów, które są w pobliżu. Promocja lokalna może przynieść wiele korzyści finansowych, jeśli odbiorcami są właśnie tacy kupujący.

Poza tym dzięki lokalnym działaniom marketingowym udaje się szybciej i skutecznie wypromować swoją firmę w taki sposób, by kojarzyła się pozytywnie. Łatwiej bowiem obsłużyć zainteresowanych klientów terminowo tylko z jednego województwa, niż odbiorców z całego kraju, którzy składają zamówienia w tym samym dniu. Jest to również prostsze pod względem logistycznym. Można również dość precyzyjnie określić, kiedy najpóźniej przesyłka trafi do klienta.

Dzięki lokalnej promocji firma zaczyna być tak samo widoczna w sieci, jak instytucje działające na terenie całego kraju. Nie trzeba więc inwestować wielu środków w wynajęcie lokalu w centrum miasta, czy w tablice reklamowe, by klienci wiedzieli jak trafić. Wystarczy dać się zauważyć na przykład w mapach Google.