Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Spójność wizerunkowa marki

Przyjmijmy, że marka jest jednocześnie firmą. Instytucją, która chciałby jak najlepiej wypadać we wszelkich rankingach, zarówno finansowych, jak i wizerunkowych. Spójność wizerunkowa marki jest nieoceniona, zwłaszcza gdy podejmuje się optymalne działania w tym zakresie. Jakie czynniki wpływają na zachowanie tej spójności i jakie korzyści można wynieść, gdy struktura działalności jest pod tym względem dobrze zorganizowana?

Spójność marki – co się na nią składa?

Kolorystyka związana z firmą zapada w pamięć

Pierwsze skojarzenie ze spójnością wizerunkową wiąże się z odpowiednim doborem kolorów. Dotyczy to zarówno projektu strony internetowej marki, jak i jej logo, czy uniformów noszonych przez zatrudnionych pracowników.

Warto też pamiętać o tym, by logo i nazwa firmy znalazła się również na wszelkich dokumentach firmowych, korespondencyjnych, czy na fakturach i rozliczeniach finansowych. Logo i nazwa lepiej też dają się zapamiętać, jeśli umieści się je w różnych broszurach i folderach reklamowych, czy na gadżetach wręczanych klientom i potencjalnym zainteresowanym.

Spójność marki, czyli brak sprzeczności i mylnych przekazów

Dla odbiorców firmy dużym utrudnieniem w zrozumieniu komunikatów może być niejednoznaczny przekaz. Przykładowo instytucja informuje o dostępności produktów w aplikacji, ale okazuje się, że nie ujęto w niej całego asortymentu.

Instytucja powinna także zadbać o to, by na poszczególnych kanałach dystrybucji i komunikacji z odbiorcami pojawiały się te same treści w tym samym czasie. W przeciwnym razie ktoś mógłby uznać taką niespójność nawet za jawną dyskryminację.

Szczególnie trzeba przykładać wagę do tego, żeby potencjalny klient mógł skorzystać z atrakcyjnej dla siebie, promocyjnej oferty, gdy ta obowiązuje. Zatem zdecydowanie lepiej unikać sytuacji, kiedy wciąż na stronie widnieje promocyjna cena, a w rzeczywistości już jest inna, w dodatku znacznie wyższa.

Spójność marki wyrażona w niezmiennych celach i wartościach

Nieraz zdarza się, że firma, która przeobraża się na zasadzie rebrandingu, zmienia także swoje podejście do biznesu. W efekcie zmienia się również jej podejście i przez to wartości, jakie wyznaje i cele, które zamierza realizować. Natomiast chcąc zachować spójność wizerunkową marki, warto opierać swoją działalność na takich wartościach i dążeniach, które pozostaną takie same.

Nawet jeśli firma będzie się zmieniać, poszerzać swój asortyment, czy wchodzić w różne fuzje i inne współprace partnerskie, powinna być znana ze swojego podejścia i perspektyw na przyszłość, jakie sobie maluje i jak chce, żeby inni je widzieli jej oczami.

Spójna marka wyraża się w swoim stylu na wybranych kanałach

Przedstawiciel firmy musi też pamiętać o tym, że podążanie za obecnymi trendami i przeobrażanie się na współczesną modłę, nie zawsze służą na dłuższą metę. Wiele instytucji w ten sposób pogrzebało swoją spójność wizerunkową i tym samym utraciło szansę, by klienci mogli stworzyć odpowiedni obraz, gdy patrzą na logo jednej z takich instytucji.

Silna i niezależna marka łatwiej osiąga spójność wizerunkową, ponieważ wie, co chce powiedzieć, jak i do kogo. W związku z tym wybiera odpowiednie kanały komunikacji, a także dba o styl wypowiedzi, który pasuje do profilu swoich odbiorców. W dodatku troszczy się też o to, by na każdym kanale udało się pośrednio lub bezpośrednio zamówić produkt albo usługę, czy zadać pytanie związane z ofertą.

Jak ważna jest spójność wizerunkowa marki?

Firma, która dobrze wypada pod względem spójności wizerunkowej marki, może liczyć na:

  • większą wiarygodność,

  • dobre nastawienie odbiorców względem oferty i marki, zanim jeszcze złożą zamówienie,

  • pozytywne skojarzenia związane z firmą,

  • większą konkurencyjność swojej oferty na tle innych instytucji,

  • lepsze wyniki sprzedażowe,

  • stabilność i płynność finansową

Spójność marki – jak o nią zadbać?

Nie każdy przedsiębiorca potrafi samodzielnie zaplanować i wcielić w życie wszystkie działania, które pozwolą zachować spójność wizerunkową na dobrym poziomie. Z tego też powodu dobrym krokiem ku dalszemu wzmacnianiu swojej pozycji na rynku, jest zatrudnienie fachowca, np. od PR, czy przedstawiciela agencji marketingowej, która zajmuje się tym obszarem działań.

Ponadto wskazane jest silne przekonanie o wartości firmy i jej rozwoju wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie i administrację. Najlepiej też zatrudniać takich pracowników, którzy są entuzjastycznie nastawieni do swojego stanowiska. W ten sposób istnieje duża szansa, że ich opinia o swoim miejscu pracy będzie jak najlepsza. Dzięki temu najczęściej bez problemu, czy wahania polecą jej ofertę każdemu, kto chciałby kupić produkt z asortymentu, jaki jest dostępny w tej firmie.

Oprócz dobrego nastawienia ważna jest też komunikatywność i optymalne doinformowanie związane z firmą i jej ofertą. Warto również przykładać wagę do tego, jakich odpowiedzi powinni udzielać pracownicy i w jakim stylu, gdy padają określone pytania dotyczące produktów, czy instytucji.

Podsumowanie

Spójność wizerunkowa marki może być prawdziwą dźwignią biznesu. Dzięki niej firma wyrasta na silną, niezależną, skupioną na rozwoju w określonym kierunku, a więc i przebojową. Im lepszy jest wizerunek firmy, tym mniej trzeba podejmować działań marketingowych, by promować markę na określonym rynku. Odbiorcy nierzadko sami ustawiają się w kolejce po produkty i usługi sygnowane nazwą marki, co do której mają pełne przekonanie i się na nim nie zawiedli.