Współpraca z Influencerami: gdzie ich szukać, jak mierzyć działania?

To właśnie influencer marketing jest obecnie jednym z najlepiej rozwijających się rodzajów marketingu internetowego. Nawiązanie współpracy z popularnymi Influencerami to najprostszy i zarazem najefektywniejszy sposób na pozyskanie nowych klientów, a tym samym zwiększenie comiesięcznych zysków. Czym tak naprawdę jest influencer marketing? Gdzie szukać Influencerów? Jak poprawnie mierzyć skuteczność influencer marketing?

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to definicja określająca podjęcie szeregu odpowiednich czynności mających na celu nawiązanie współpracy ze współczesnymi liderami opinii, czyli Influencerami. Choć jeszcze do niedawna największą popularnością w tej grupie cieszyli się celebryci, to dzisiaj marki najczęściej łączą swoje siły ze znanymi blogerami oraz videoblogerami.

Influencerami nazywamy osoby, które pełnią funkcję ekspertów w danej branży, przez co też w mniejszym lub większym stopniu wpływają na podejmowane decyzje zakupowe określonej grupy konsumentów. Ich wybory są często inspiracją i zachętą dla innych osób. Współczesnych liderów opinii, znaleźć możemy na różnych kanałach social mediów – Instagramie, YouTube, Facebooku itp. Ze względu na liczbę aktywnych obserwatorów/subsktubentów oraz Influencerów dzielimy na makro, mikro oraz mega Influencerów.

Jak znaleźć Influencera?

Wbrew pozorom nie jest to takie trudne i czasochłonne zadanie, jakby mogło nam się wydawać. Influencerów na co dzień spotykamy w Internecie i mediach społecznościowych, niemniej jednak istnieje kilka serwisów, które ułatwiają znalezienie odpowiedniego lidera opinii.

Platformy typu WhitePress czy Hash.fm to serwisy skupiające zarówno znanych, jak i dopiero początkujących Influencerów zainteresowanych nawiązaniem współpracy z różnymi markami. Odwiedzając profil wybranego Influencera, znajdziemy tam informacje dotyczące między innymi określające warunki współpracy oraz wysokość ewentualnego wynagrodzenia. Niestety to, co ma swoje plusy, musi mieć również i minusy – dokładnie tak samo jest i w tym wypadku. Firmy decydujące się na nawiązanie współpracy z Influencerem poprzez platformę muszą liczyć się z poniesieniem dodatkowych kosztów. Co więcej, utworzenie konta jest dobrowolne, w związku z czym nie możemy być pewni, że interesujący nas Influencer posiada tam swój profil, co umożliwiłoby nawiązanie z nim kontaktu.

Zastanawiasz się, gdzie jeszcze szukać Influencerów? Obecnie wiele firm chętnie korzysta z ogólnodostępnych w Internecie rankingów oraz raportów, które gromadzą dane na temat najpopularniejszych Influencerów w Polsce. Warto tutaj wspomnieć, że nawiązanie współpracy z liderem opinii znajdującym się na samym szczycie rankingu, to dosyć kosztowna inwestycja. Dlatego też w przypadku małych i średnich firm, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w określonej branży, jednym z najlepszych możliwych rozwiązań jest zawarcie umowy z mniej popularnym Influencerem. W takich sytuacjach współpraca posiada zazwyczaj charakter transakcji wymiennej. Co to oznacza w praktyce? Firma udostępnia swoje produkty wybranemu Influencerowi w zamian za zrecenzowanie i polecenie go swoim odbiorcom np. w artykule sponsorowanym.

Jak mierzyć efektywność kampanii influencerskich?

Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiednich Influencerów, którym powierzymy promocję marki. W chwili, kiedy stworzymy już listę interesujących nas liderów opinii, to wówczas należy przyjrzeć się nieco bliżej ich działaniom w Internecie.

Niezwykle istotnym elementem jest podsumowanie nawiązanej współpracy z Influecnerem. Jak mierzyć jej efekty? To bardzo proste, można dokonać tego przy pomocy specyficznego kodu promocyjnego przypisanego do Influencera bądź poprzez spersonalizowany link przekierowujący na stronę internetową sklepu.

Do tego celu można wykorzystać także wskaźniki pomiaru skuteczności prowadzonych kampanii takie jak:

  • Zasięg kampanii, czyli liczbę wyświetleń i aktywnych obserwatorów oraz pochodzenie ruchu na stronie.
  • Dotarcie do grupy docelowej.
  • Zaangażowanie użytkowników – kliknięcia, reakcje, komentarze, like itp.
  • Liczba zakupów dokonanych poprzez użycie specjalnego linku afiliacyjnego z użyciem kodu rabatowego.
  • Liczba uczestników zorganizowanego konkursu.
  • Leady.
  • Buzz medialny.

Dlaczego warto nawiązać współpracę z Influencerami?

Influencer marketing w porównaniu do tradycyjnych form marketingowych wyróżnia się zdecydowanie lepszą skutecznością, czego najlepszym potwierdzeniem są wyniki przeprowadzonych ostatnio badań. Według aktualnych danych ponad 70% konsumentów przyznało się do tego, że kupuje produkty bądź korzysta z usług polecanych przez swojego ulubionego Influencera. Opinia wydana przez lidera opinii, umieszczona w social mediach posiada o wiele większą wartość i przekaz niż rekomendacja bliskich znajomych i rodziny.

Podjęcie decyzji o wypromowaniu swojej marki poprzez nawiązanie współpracy z Influencerami niesie ze sobą wiele korzyści. To doskonały sposób na promocję nowych produktów oraz budowanie świadomości marki wśród konsumentów. Influencer marketing umożliwia szybkie i skuteczne dotarcie do grupy potencjalnych klientów, co z kolei przyczynia się do wzrostu sprzedaży towarów.

Chcesz nawiązać współpracę z Influencerem, ale nie wiesz od czego zacząć? Skontaktuj się ze mną.