Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ekomarketing, czyli sposób na wykorzystanie ekologii w biznesie

Konieczność zadbania o środowisko naturalne to temat niezwykle popularny. W mediach społecznościowych, w radiu i telewizji słychać głosy mówiące o tym, że o planetę zaczyna troszczyć się coraz więcej firm. Dlaczego tak się dzieje? Między innymi właśnie dlatego, że temat ochronny środowiska, jest tak chętnie poruszany. Chcą wypaść lepiej na tle konkurencji. A przy okazji zawsze jest to pewien rodzaj reklamy. Jednak nie tylko o to chodzi. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na to, czy korzysta z usług i produktów firm, które wykazują się odpowiedzialnością i świadomością ekologiczną. Jakie działania mogą podejmować więc firmy, aby zaspokajać potrzeby klientów w tym aspekcie? Jednym z szybciej rozwijających się trendów na rynku jest ekomarketing. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat, zachęcamy Cię do przeczytania dalszej części artykułu.

Zielony marketing – działania podejmowane w ramach zaspokajania potrzeb i oczekiwań konsumentów

Czym jest ekomarketing? Jest to strategia, która promuje ochronę środowiska zarówno poprzez oferowane usługi i produkty, jak i przez różnego rodzaju akcje. Warto jednak podkreślić, że prawdziwy ekomarketing nie może opierać się na pozornych zmianach. Czyli takich, których celem jest wyłącznie błędne przekonanie konsumentów, że podejmowane działania i produkty wspierają walkę o czyste środowisko. Green marketing to kwestia realnych zmian, które powinny dotknąć całego przedsiębiorstwa – zaczynając od procesu produkcji, poprzez korzystanie ekologicznych opakowań, kończąc na edukacji.

Ekomarketing – konieczność podejmowania działań prospołecznych

W przypadku zielonego marketingu konieczność szerszego spojrzenia na prowadzony biznes jest podstawą pójścia w odpowiednim kierunku. Dla nikogo nie jest tajemnicą, że firmy nastawione są na sprzedaż i zysk. Dzięki temu utrzymują się na powierzchni. Jednak zwracanie uwagi wyłącznie na aspekty biznesowe może przynieść odwrotny skutek. Nie należy w tym wszystkim zapominać o działaniach prospołecznych. I właśnie o to chodzi w ekomarketingu. Podejmowane aktywności mają pokazywać, że działalność prowadzona jest w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. A co za tym idzie w ramach oczekiwań i wymagań większości konsumentów.

Jakie formy przybiera ekomarketing?

Z pewnością nie uda nam się przytoczyć tutaj wszystkich form ekomarketingu. Zakres podejmowanych działań zależy w bardzo dużym stopniu od tego, z jaką branżą mamy do czynienia oraz od tego, czym konkretnie zajmuje się dana firma. Przejdźmy jednak do rzeczy. Jakie formy działań mogą stosować przedsiębiorstwa działające na rzecz ochrony środowiska w ramach ekomarketingu?

1. Ekoprodukt – sama nazwa nie wystarczy

Produkt ekologiczny to nie tylko nazwa, która ma przyciągnąć klientów. Na to miano zasługują produkty, które mogą pochwalić się uzyskaniem odpowiedniego certyfikatu. Jego uzyskanie związane jest m.in. ze zmianami wprowadzanymi do procesu produkcji, dystrybucji lub magazynowania towaru.

2. Zmniejszenie ilości zużywanego plastiku i wykorzystywane opakowań biodegradowalnych

Plastik jest zmorą naszych czasów. Nic dziwnego, że firmy starają się zmniejszyć jego wykorzystywanie. Zwłaszcza jeśli pod uwagę weźmie się to, że rocznie do mórz i oceanów trafia nawet do 12,7 mln ton plastiku, który zagraża żyjącym tam stworzeniom. Dlatego coraz więcej firm, decyduje się na różne rodzaje opakowań biodegradowalnych dostępnych na rynku. Sklepy internetowe, które wysyłają codziennie miliardy przesyłek na całym świecie, odchodzą od zabezpieczania towarów folią bąbelkową. Do łask wrócił papier Kraft. Ciekawym rozwiązaniem jest też papier nacinany, który można znaleźć w sklepach z opakowaniami i akcesoriami do pakowania.

3. Zrównoważony rozwój

W tym punkcie warto zacząć od tego, czym jest zrównoważony rozwój. W skrócie można powiedzieć, że jest to doktryna, której celem jest znalezienie rozwiązań gospodarczych, które zapewniają dalszy rozwój przedsiębiorstwa. I jednocześnie pozwalają na uwzględnienie w podejmowanych działaniach oczekiwań wszystkich grup społecznych. Ogromny wpływ ma więc codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jakie przykłady można przytoczyć? Zakład pracy zamiast w palety ze zgrzewkami wody pitnej można wyposażyć w dzbanki filtrujące. Dziesiątki, jak nie setki zadrukowywanych kartek dziennie mogą zostać zastąpione wiadomościami e-mail. A wszystko w duchu wprowadzenia do biura elektronicznego obiegu dokumentów.

4. Ekologiczne akcje promocyjne

Firma, która chce angażować się w ochronę środowiska może również w ramach ekomarketingu organizować różnego rodzaju akcje dotyczące ochrony środowiska. Ciekawym przykładem są giganci ogólnoświatowego rynku – McDonald i Adidas. Co zadeklarowała sieć fastfoodów? Chociażby to, że do 2025 roku opakowania, w których podawane są ich potrawy, będą produkowane z materiałów, które pochodzą z recyklingu. Adidas z kolei ogłosił, że dzięki pomocy organizacji Parley the Ocean będzie produkował buty z plastiku. I to z tego, który zbierany będzie z mórz i oceanów. Wspominaliśmy o tym, ile ton śmieci plastikowych ląduje w wodach. Jest to więc inicjatywa godna podziwu. Przedsięwzięcia tego typu i to na taką skalę z pewnością są wyjątkowe. Jednak nie musisz od razu organizować zbiórki plastikowych odpadów na Morzu Bałtyckim. Wystarczy np. zorganizować wielkie sprzątanie miasta lub dzielnicy.

Green marketing, sposób na zyskanie nowych klientów – podsumowanie

Pokrótce opisaliśmy kilka działań, które mogą zostać podjęte w ramach ekomarketingu. Pamiętaj, że wszystkie podjęte działania to nie tylko kwestia dbania o środowisko naturalne. W rezultacie jest to również sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji – zwłaszcza że nie wszystkie firmy podejmują tego typu działania. A tym samym na zwiększenie sprzedaży i większe zyski. Przedsiębiorstwo, które stara się dostosować do obecnych trendów i oczekiwań to również inspiracja dla konsumentów do tego, aby nauczyli się świadomie podchodzić do problemu, jakim jest zanieczyszczanie planety.