Nie wszystkim przedsiębiorcom zależy na promowaniu swojej działalności na całą Polskę. Jeżeli prowadzisz zakład fryzjerski, kwiaciarnię albo lokal gastronomiczny, z pewnością chciałbyś zaistnieć na lokalnym rynku i pozyskać klientów z okolicy. Aby dotrzeć do odbiorców z danego miasta albo dzielnicy, należy opracować strategię marketingową zorientowaną na Twoje potrzeby. Jednym z jej elementów jest pozycjonowanie lokalne.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Poprzez pozycjonowanie lokalne rozumie się szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny w konkretnym mieście lub dzielnicy. To rozwiązanie rekomendowane wszystkim sklepom detalicznym, restauracjom oraz usługodawcom, którzy chcą zbudować świadomość marki i dotrzeć do potencjalnych klientów. Dzięki usłudze wyszukiwania lokalnego odbiorcy mogą szybko znaleźć interesujące ich usługi, natomiast przedsiębiorcy nie muszą ponosić dużych wydatków na promocję biznesu w sieci. Im wyższa pozycja na liście wyszukiwań, tym większe prawdopodobieństwo, że klient zainteresuje się usługą.
Jak zwiększyć zainteresowanie swoimi usługami?
Firmy, których wizytówki lub strony internetowe, znajdują się na niższych pozycjach (poniżej 10) lub kolejnych stronach wyszukiwania, nie są tak atrakcyjne dla odbiorcy. Statystyki pokazują, że internauci działają w sposób dynamiczny i nie chcą tracić czasu na przeglądanie ofert. Z tego względu wybierają usługodawców lub sprzedawców, których oferta jest ulokowana na wysokiej pozycji wyników organicznych. Oferty promowane, mimo że zajmują najlepiej widoczne miejsce, mogą spotkać się z mniejszym zainteresowaniem niż linki do stron, które pojawiają się w sposób naturalny na zapytania odbiorców.
Jak działa pozycjonowanie lokalne?
Wyszukiwarka Google dopasowuje wyniki wyszukiwania do lokalizacji użytkownika, dbając, aby wskazane punkty handlowo-usługowe znajdowały się w okolicy. Wpisując do wyszukiwarki hasło „warsztat samochodowy Warszawa”, Google wyrzuci listę punktów, które znajdują się w twojej okolicy, wraz z recenzjami odbiorców. Wchodząc w mapę, możesz szybko sprawdzić, gdzie znajduje się dana firma oraz jak wypada na tle konkurencji. Niektórzy użytkownicy dodatkowo weryfikują informacje na temat sprzedawców i usługodawców, dlatego warto zadbać o uzupełnienie wizytówki i aktualizowanie wpisów dotyczących działalności.
Od czego zacząć pozycjonowanie lokalne?
Wyniki wyszukiwania w Google różnią się w zależności od lokalizacji użytkownika. Oznacza to, że wpisując hasło „warsztat samochodowy”, możesz spodziewać się innych wyników wyszukiwania, nawet jeżeli będziesz przemieszczał się między dzielnicami. Takie rozwiązanie jest korzystne z punktu widzenia użytkowników, ponieważ nie wymaga stosowania fraz wskazujących na lokalizację.
Jeżeli chcesz wyświetlać się jak największej liczbie użytkowników, musisz zadbać optymalizację witryny oraz pozyskać linki prowadzące do Twojej strony internetowej. Jeszcze kilka lat temu wystarczyło dodać wpisy do katalogu, aby zwiększyć statystyki linków odsyłających do witryny. Obecnie jednak Google stawia na przekierowania ze stron, które mają dobrą reputację i działają w sieci od dłuższego czasu. Kolejną istotną kwestią jest utworzenie i bieżące aktualizowanie wizytówki w Google Moja Firma.
Na czym polega optymalizacja strony internetowej?
Optymalizacja witryny to szereg działań prowadzących do poprawy widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania. W wielu przypadkach wystarczy wdrożenie niewielkich zmian, aby po kilku miesiącach zauważyć efekty. Indeksowanie witryny to proces, który zajmuje niekiedy dużo czasu, dlatego nie spodziewaj się, że rezultaty będą widoczne natychmiastowo. W pierwszej kolejności zadbaj o prawidłowe nasycenie treści słowami kluczowymi. Zredaguj nagłówki oraz opracuj meta title i meta description do każdej zakładki i pod zakładki. Pamiętaj również o zastosowaniu fraz kluczowych, które informują o lokalizacji Twojej firmy.
Google Moja Firma — jak zoptymalizować profil?
Wiele firm nie prowadzi własnych witryn, co jest dużym błędem. Jeżeli chcesz pozyskać klientów, musisz istnieć w sieci. Oczywiście, nie każda działalność wymaga prowadzenia rozbudowanej witryny. W wielu przypadkach w zupełności wystarcza prosta strona wizytówka złożona ze strony głównej oraz zakładki kontakt. Możesz ją prowadzić na darmowym CMS-ie, np. WordPress.
Kiedy już ją założysz, wystarczy wstawić adres na Google Moja Firma. Oczywiście, musisz zadbać o uzupełnienie profilu. Nie zapominaj o wstawieniu danych kontaktowych, adresu placówki oraz opisu działalności. Aby założyć taką wizytówkę, musisz mieć konto pocztowe w usłudze Gmail. Własna strona internetowa jest mile widziana, ale jeżeli nie chcesz jej prowadzić, nie musisz. Jeżeli nie zdecydujesz się na założenie własnej witryny, zadbaj o stworzenie opisu, które umieścisz na Google Moja Firma. Co w nim zawrzeć? Przede wszystkim informacje o zakresie świadczonych usług, cenniku oraz aktualnych promocjach. Możesz również dodać zdjęcia przedstawiające Twój lokal lub oferowane produkty.